marți, 24 februarie 2015

Martisoare romanesti sau martisoare chinezesti?

Poate ca multi dintre voi nu o sa fiti de acord cu mine dar stiu foarte bine si ca exista multi care sunt de aceeasi parere cu mine in urmatoarea situatie. 

Am bagat de seama mai demult de treaba asta dar nu i-am dat asa multa importanta decat atunci cand am inceput sa lucrez martisoare si sa le vand la randu-mi.

Nici inainte nu eram de acord cu martisoarele chinezesti, ce pot sa zic, sunt si unele dragute dar nu sunt de-ale noastre!

Noi romanii facem martisoare foarte frumoase, de la cele traditionale, cusute, crosetate, pictate, din lemn, din lana,din lut din ce vreti voi pana la bijuterii handmade de tot felul. Suntem multi si va pot da o lista intreaga de persoane.

 Si totusi....nu se cumpara. 

Si va garantez ca sunt la acelasi pret!

Amintiti-va de anul trecut, prin statii de tramvaie, piete, pe trotuare era plin de brose cu pietricele de toate felurile si toate animalele si insectele puse pe un carton cu ata de martisor si gata. 10 lei! Scump! Si vad ca si anul asta e cam la fel dar si mai scumpe.

Nu am nimic cu comerciantii care practica acest gen de afacere, bravo lor dar este bine sa constientizam si faptul ca noi, cumparatorii, ii imbogatim pe chinezi in felul asta si ii descurajam pe romanii care chiar muncesc la martisoarele lor cap coada.

Am mai bagat de seama si ca romanul inca nu apreciaza handmade-ul, anul acesta ar fi cam al 4-alea an de cand urmaresc treaba asta si cu toate ca munca aceasta nu este platita la adevarata ei valoare si unii artizani isi vand marfa chiar ieftin, ne-ar mai trebuie inca multi ani sa ajungem sa apreciem munca romanilor nostri.

Si stiu si care e problema: noua ne-ar placea sa cumparam si martisoare romanesti, handmade dar doar gandim lucrul asta nu si actionam pentru ca lenea e prea mare. E greu sa mergi la Muzeul Taranului Roman sa cumperi un martisor autentic unde mai pui ca e si cu intrare, e greu sa te deplasezi chiar si la alte targuri cu intrarea libera, unde mai pui ca sunt si departe, la Universitate, Romana, Unirii etc. Nu face martisorul cat face transportul pana acolo. Asa este! 

Dar originalitatea unde este? Expresia " Uau, ce martisor frumos!!!" unde este? 

E mult mai simplu sa cumparam un martisor chinezesc de la piciorul blocului decat sa incercam sa fim mai originali, mai diferiti. Bagam si o floare langa si gata. Gestul conteaza... Asa e....

In orice caz, e alegerea fiecaruia sa cumpere ce vrea, atata ca eu nu sunt de acord cu cosarii si trifoii din cauciuc de la Europa si brosele de toate neamurile cu toate pietricelele luate engros tot de acolo si bratarile alea albe-rosii de toate felurile. Nici nu-mi plac si sunt si scumpe. Iar la pretul ala daca umblu un pic la un targ ( nu pentru ca am timp, pentru ca imi fac timp!) cumpar 2 martisoare facute de un artizan roman si mult mai frumoase.

Si am multe exemple de martisoare chinezesti versus martisoare romanesti la acelasi pret foarte diferite si la calitate si la aspect! Si  nu vorbeam daca nu studiam problema asta!

Accept sa "aruncati cu pietre" in mine pentru parerea mea dar nu mi-o schimb si stiu ca am dreptate si am tot dreptul sa "ies din turma" daca vreau.

Numai bine!
















Niciun comentariu:

Gstat